Jak funkcjonuje mózg? Czy można zobaczyć myśli, obrazy, dźwięki i rodzące się w mózgu intencje? Na te i inne pytania odpowiedź będzie można znaleźć w podczas „Światowego Dnia Mózgu”, który w Toruniu zostanie zainaugurowany w poniedziałek 14 marca 2016 roku w Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Międzynarodowe święto Brain Awarness Week ma na celu popularyzację wiedzy o mózgu i jego działaniu. Zwraca ono uwagę na tematy związane z prawidłowym i dysfunkcjonalnym działaniem mózgu. To również okazja do popularyzowania wyników badań w tym obszarze. W programie są wykłady poświęcone nabywaniu języka przez dzieci, autyzmowi oraz temu czy można zobaczyć myśli, obrazy, dźwięki i rodzące się w mózgu intencje. Światowy Tydzień Mózgu w Toruniu rozpocznie się 14 marca o godz. 11:00 w CSW. Prelekcje wygłosi trzech pracowników naukowych związanych z Laboratorium Neurokognitywnym w Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii UMK. Uczestnicy wydarzenia będą mogli zwiedzić wystawę „Na zdrowie”, na której część eksponatów jest poświęcona ludzkiemu mózgowi. Wstęp jest bezpłatny, ale ilość miejsc ograniczona.
Wydarzenie rozpocznie wykład „Zajrzyjmy im do wnętrza” prof. Włodzisława Ducha – kierownika Laboratorium. – Dzięki metodom funkcjonalnego neuroobrazowania umysł powoli traci swój prywatny charakter – mówi. – Obserwując aktywność mózgu potrafimy dostrzec wiele procesów zanim staną się one świadome i użyć tych informacji do sterowania zewnętrznymi urządzeniami. Formowanie się sieci połączeń w mózgu pozwala zrozumieć, co dziecko potrafi zrozumieć i czego się nauczyć, jakie będzie miało zdolności i jakie problemy. Ta wiedza zmieni nasze człowieczeństwo jeszcze bardziej niż genetyka – dodaje.
„Jak zbadać rozumienie mowy u niemowląt?” – taki tytuł nosi wykład, który poprowadzą dr Bibianna Bałaj oraz Jakub Wojciechowski. Naukowcy przedstawią mechanizmy kształtujące podstawy nabywania języka. Zaprezentowana zostanie metoda bajki interaktywnej dla niemowląt. – Badania nad nabywaniem języka w pierwszych latach życia mają fundamentalne znaczenie dla zrozumienia ludzkiej mowy, jak i wskazanie najważniejszych czynników kształtujących proces uczenia się w ogóle – wyjaśniają naukowcy.
Dr Tomasz Komendziński będzie mówił o podłożach autyzmu– Zajrzymy do wnętrza mózgu w poszukiwaniu biomarkerów autyzmu. Zobaczymy połączenie neuronalne spotykane u dzieci autystycznych – mówi badacz.
Czwartek, 17 marca – Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, godz. 13:00-17:00
Prelekcje:
- Dr Małgorzata Gut: „Mózgowe podłoże umiejętności matematycznych”
- Mgr Karolina Finc: „Podróż do wnętrza mózgu” (wykład dla dzieci)
Warsztaty:
- Dr Małgorzata Gut, Magdalena Kmiecik, Katarzyna Mańkowska: „Nowoczesne technologie w oswajaniu matematyki”
Piątek, 18 marca – Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii, godz. 11:00-14:00
- Dr inż. Dariusz Mikołajewski: „Co modele komputerowe mówią nam o mózgu?”
- Dr Bibianna Bałaj, Agnieszka Ignaszewska: „Badanie procesów poznawczych przy pomocy eyetrackera”
- Mgr Karolina Finc: warsztat w pracowni rezonansu magnetycznego
- Mgr Marek Waligóra: „Wykorzystanie nowoczesnych technologii do generowanie rzeczywistości wirtualnej dla celów badawczych”
- Mgr Natalia Pawlaczyk, Magdalena Szmytke: zajęcia dla seniorów.