Remont mostu Piłsudskiego coraz bliżej!

0
2263

Firma TRASAL Sp. z.o.o. wygrała przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej kompleksowego remontu mostu Piłsudskiego oraz przebudowy układu drogowego ul. Kujawskiej i placu Armii Krajowej. Rozpoczęcie robót budowlanych przewidziane jest najpóźniej na marzec 2019 roku

Miasto od dawna przygotowuje się do tego remontu. Pierwsze poważne kroki poczyniono w czerwcu 2015 roku. Opracowano wtedy koncepcję powiązania projektowanej Trasy Staromostowej z istniejącym i projektowanym układem komunikacyjnym miasta oraz dokonano analizy ruchowej na centralnej sieci drogowej miasta. Następnie opracowano raport z okresowego, rozszerzonego przeglądu obiektu mostowego im. J. Piłsudskiego, a w kwietniu tego roku przeprowadzono konsultacje społeczne w sprawie remontu.

– Most drogowy im. J. Piłsudskiego i plac Armii Krajowej leżą w ciągu alei św. Jana Pawła II i stanowią część drogi krajowej nr 15, natomiast ul. Kujawska jest drogą powiatową i jednocześnie dojazdem do dworca kolejowego Toruń Główny – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Obydwa miejsca wymagają kompleksowej przebudowy.

25 lipca ogłoszono postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej remontu i rozbudowy mostu Piłsudskiego w Toruniu wraz z rozbudową układu drogowego ul. Kujawskiej i placu Armii Krajowej. Do przetargu zgłosiło się pięć firm, a najkorzystniejszą ofertę złożyła firma TRASAL Sp. z.o.o. z Rzeszowa. Sporządzenie dokumentacji projektowej wyniesie 674 040,00 zł i ma ona być gotowa w maju 2017 roku.

– Przebudowa  mostu drogowego im. J. Piłsudskiego obejmie m.in. całkowitą wymianę nawierzchni jezdni i barier mostowych, podwyższenie balustrad, zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej elementów dolnych, wymianę płyty pomostu lub remont istniejącej (zakres będzie znany po wykonaniu badań przez wykonawcę), sprawdzenie i częściową wymianę oblicówki kamiennej przyczółków i filarów mostu – mówi dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Rafał Wiewiórski.

Projekt obejmuje również wprowadzenie zmian i znacznych udogodnień w ruchu pieszych i rowerzystów. Wykonany zostanie remont lub przebudowa schodów kamiennych po stronie północno-wschodniej, powstaną schody dla obsługi po stronie południowej oraz zejścia dla pieszych do zamku Dybowskiego (z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych). Odtworzone będą także schody na Kępę Bazarową z ich dyslokacją w okolice traktu spacerowego po obu stronach mostu oraz dobudowane obustronne schody na Bulwar Filadelfijski. Te dwie ostatnie konstrukcje być może dodatkowo będą wyposażone w windy.

Powstanie również taras widokowy, pełen monitoring wraz z urządzeniami pomiarowymi dla ruchu kołowego i rowerowego, nowe oświetlenie i iluminacja. Chodniki na moście zostaną poszerzone do minimum 4,5 m, celem zapewnienia dogodnego ruchu pieszego i rowerowego. Wykonawca prac opracuje także  co najmniej 3 warianty czasowej organizacji ruchu i projekt docelowej organizacji ruchu z uwzględnieniem włączenia w plac Rapackiego, plac Armii Krajowej i alei św. Jana Pawła II. Most zostanie połączony z al. św. Jana Pawła II od strony północnej na wysokości ul. Kopernika.

– Od razu wyjaśnię, że w tym zadaniu nie przewidziano tramwaju na moście – dodaje prezydent Zaleski. – Byłoby to nieekonomiczne, gdyż planujemy duży projekt mający na celu usprawnienie komunikacji kolejowej, m.in. modernizacją linii i dodatkowymi przystankami, więc linia tramwajowa na moście drogowym byłaby dublowaniem tego projektu.

Na placu Armii Krajowej również przebudowany zostanie układ drogowy. Powstanie nowy chodnik, droga rowerowa, oświetlenie i ewentualnie ciąg pieszo-rowerowy jako przejście bezkolizyjne na wysokości wiaduktu.  Zachowane zostanie połączenie do ul. Poznańskiej. Plac zyska też zejście i zjazd dla rowerów oraz osób niepełnosprawnych z obu stron mostu w kierunku zamku Dybowskiego. Dodatkowo na ul. Kujawskiej zostanie przebudowana jezdnia, chodniki, zatoki autobusowe. Powstanie infrastruktura dla rowerzystów, odwodnienie nawierzchni drogowych i nowe oświetlenie.

Na chwilę obecną nie wiadomo jak będzie przebiegał ruch na moście i w okolicach w czasie remontu. To będzie zależało rzeszowskiej firmy.