Reklamy są nieodłączną częścią naszego życia. Osoby z magazynowych kolumn, telewizji czy internetu docierają do nas z przekazami reklamowymi. Dlaczego firmy i agencje reklamowe sięgają po osoby cieszące się dużą popularnością?
Z billboardów, stron magazynów, serwisów społecznościowych czy ekranów telewizorów bije do nas wizerunek osób powszechnie znanych, popularnych, które mają za zadanie wypromować firmę, markę czy dany produkt. Mogłoby się wydawać, że w XXI wieku tego rodzaju komunikaty reklamowe są nieskuteczne, ponieważ taka forma reklamy nie wnosi już niczego nowego – ginie razem z olbrzymią liczbą podobnych reklam. Dlaczego zatem przez cały czas widzimy w reklamach znane osoby?
Autorytety
Z niemałą pomocą w wyjaśnieniu tego zjawiska przyjdą celebryci, czyli osoby, które znane są z tego, że są znane. Wydaje się jednak, że ta definicja jest nieco przestarzała – dzisiaj, by zostać celebrytą, należy między innymi zasłynąć z czegoś oburzającego, co możemy osiągnąć w bardzo łatwy sposób dzięki mediom społecznościowym. Jeszcze do niedawna celebryci pojawiający się na łamach magazynów masowo reklamowali dane produkty czy firmy – dzisiaj wydaje się, że formy reklamowe nieco się zmieniły, ale wciąż powtarzają się w nich te same twarze.
Mowa oczywiście o influencerach, prowadzących kanały i profile w mediach społecznościowych – YouTubie, Snapchacie, Facebooku czy Instagramie. W dzisiejszym świecie reklamy to influencerzy zajmują miejsce szczególne. Coraz więcej firm decyduje się na obranie takiej strategii reklamowej, która zorientowana jest właśnie na takie osoby. Przynosi to różne skutki w zależności od formy kampanii reklamowej. Jedne firmy decydują się bowiem na krótkoterminową współprace, inne zaś na długą – obie mają swoje zalety i wady.
Robert Cialdini, uznany na świecie profesor psychologii z arizońskiego Uniwersytetu Stanowego, w swojej książce Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka zawarł sześć reguł, wyjaśniających to, w jaki sposób ludzie wywierają wpływ na innych. Jedną z nich jest zasada autorytetu, która doskonale wyjaśnia pojawianie się osób znanych w przekazach reklamowych.
Spełnianie próśb
Cialdini dzięki piętnastoletnim badaniom doszedł do wniosku, że ludzie chętniej spełniają prośby osób, które stanowią dla nich autorytet. Często pojawiające się w mediach osoby siłą rzeczy stają się autorytetami, jednak nie w dosłownym tego słowa znaczeniu. Pokazują, że coś osiągnęły, że są ludźmi spełnionymi, co w komunikatach reklamowych skutecznie oddziałuje na odbiorców.
Zasada autorytetu jest bardzo łatwo dostrzegalna w reklamach, szczególnie w telewizji. Regułę tę wypełniają aktorzy przebrani za lekarzy (zgodnie z Kodeksem Etyki Lekarskiej osoby pracujące jako lekarze mają zakaz reklamowania). Biały fartuch oraz nowoczesny gabinet świetnie na nas oddziałują, zachęcając do zakupu np. danego środka na kaszel. W tę samą regułę wpisują się aktorzy i inne popularne osoby, dodatkowo dużą rolę odgrywa tutaj sympatia odbiorców wobec danego aktora czy osoby znanej. Oczywiście w swoich przekazach nie wszystkie firmy korzystają z takiej formy reklamy.
Więcej informacji Tekst powstał we współpracy ze stroną http://profesjonalnycopywriter.pl/ na której dostępne są usługi copywriterskie. |