W czwartek, 26 października podpisano umowę na przebudowę placu Chrapka. W ramach prac powstanie w tym miejscu rondo turbinowe, które znacznie ułatwi kierowcom przejazd przez skrzyżowanie. Przebudową zajmie się firma Skanska
Do przetargu na przebudowę newralgicznego punktu na drogowej mapie Torunia zgłosiło się pięć firm. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Skanska, która wyceniła prace na 20 095 671,40 zł. Najdroższą ofertę przedstawiła z kolei firma Balzola, wyceniając roboty na 28 041 906,52 zł. Komisja przetargowa zdecydowała się na tańsze rozwiązanie.
Tańsze nie oznacza gorsze. W ramach prac powstanie bezpieczne rondo turbinowe, drogi rowerowe, nowe torowisko i przystanki autobusowe. O takim rozwiązaniu zadecydowali mieszkańcy Torunia w czasie konsultacji drogowych, które odbyły się w 2011 roku. Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym będą w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania się strumieni ruchu zmniejszy ryzyko kolizji.
Ze strony Skanska umowę podpisał w czwartek Sławomir Cebo, Dyrektor Regionu Centralnego Skanska S.A., zaś ze strony miasta Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Rafał Wiewiórski i księgowa tej jednostki Grażyna Pluta-Jagła.
– Plac Chrapka to przedostatnie trudne skrzyżowanie w naszym mieście – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Dobrze, że zostanie przebudowane. Inwestycję przygotowywaliśmy od kilku lat. Prowadziliśmy konsultacje społeczne, staraliśmy się o dofinansowanie z wewnętrznych funduszy. Udało się je pozyskać na maksymalnym poziomie i to bardzo mnie cieszy
Zakres prac obejmuje:
- przebudowę istniejącego układu drogowego w celu wykonania ronda turbinowego
- budowę ścieżek rowerowych i chodników
- przebudowę istniejącego torowiska w celu dostosowania do nowego układu drogowego
- przebudowę kanalizacji deszczowej
- przebudowę kanalizacji sanitarnej
- przebudowę kanalizacji teletechnicznej
- usunięcie kolizji kabli energetycznych
- przebudowę oświetlenia drogowego
- przebudowę istniejącej sieci trakcyjnej w celu dostosowania do nowego układu torowego
- wycinkę drzew kolidujących, zagospodarowanie terenów zielonych, nasadzenia drzew i roślin
Tymczasowa organizacja ruchu będzie tak zaplanowana i zorganizowana żeby w jak najmniejszym stopniu utrudniać poruszanie się w okolicy placu budowy oraz zachować relacje na wszystkich kierunkach. Na czas budowy torowiska za tramwaje linii 2,3,3N,4 zostanie zorganizowana autobusowa komunikacja zastępcza.
Prace mają zakończyć się 26 marca 2019 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=WYhTjMwT_Zc&feature=youtu.be