Most gen. Elżbiety Zawackiej ma już 4 lata

0
1072

Dokładnie cztery lata temu, 9 grudnia 2013 roku po godzinie 14:00 pierwsze samochody przejechały nowym mostem drogowym w Toruniu. Budowa kluczowej inwestycji w Grodzie Kopernika rozpoczęła się w listopadzie 2010 roku i trwała nieco ponad trzy lata. Dziś nikt nie wyobraża sobie mapy komunikacyjnej miasta bez tej przeprawy nad Wisłą

Przybliżmy nieco konstrukcję mostu gen. Elżbiety Zawackiej. Całość inwestycji składa się z ponad 4 km trasy – samego mostu oraz dróg dojazdowych. Most został zbudowany z 18 tysięcy ton konstrukcji stalowej, 8 tysięcy ton stali zbrojeniowej, 3 tysięcy ton asfaltu oraz 65 tysięcy metrów sześciennych betonu. Most posiada także najdłuższe w Polsce, 270-metrowe przęsła łukowe i nowatorskie technologie.

Kształt konstrukcji toruńskiego mostu nie został wybrany przez przypadek. Odnosi się on bowiem do architektonicznego układu miasta. Kształt przęseł nawiązuje do istniejących już wcześniej w Toruniu mostów – kolejowego i drogowego. Przy projektowaniu przeprawy zastosowano najnowsze technologie, dzięki czemu inwestycja powstała bez szkody dla środowiska naturalnego. Nowoczesna, podwieszana konstrukcja oparta na jednej, centralnej podporze w nurcie rzeki, sprawia, że most w niewielkim stopniu ingeruje w naturalne otoczenie. Główna podpora mostu nie zakłóca pierwotnego biegu Wisły i zapewnia zachowanie żeglowności.

Najtrudniejszą konstrukcyjnie elementów trasy mostowej było jednak trzypoziomowe skrzyżowanie w obrębie placu Daszyńskiego. W ramach nowego skrzyżowania powstał tunel, rondo i estakada. Wykonanie węzła wiązało się z przebudową istniejącej już infrastruktury podziemnej i naziemnej. Na lewym brzegu Wisły trasa mostowa była zdecydowanie mniej skomplikowana konstrukcyjnie. Objęła m.in. wykonanie kilkuset metrów nowych odcinków dróg, przejścia podziemnego dla pieszych i wiaduktu nad koleją.

Nowy most w Toruniu posiada iluminację. W sumie na całym obiekcie zamontowano 140 punktów świetlnych koloru białego. Ich uruchomienie poprzedziły testy, które miały na celu sprawdzenie źródeł światła i opraw oświetleniowych. Fachowcy oceniali, jak iluminacja współgra z oświetleniem drogowym na moście. Przed ostatecznym uruchomieniem wymodelowali ją tak, aby nie oślepiała kierowców, tylko podkreślała walory architektoniczne mostu. Warto zaznaczyć, że przy opracowaniu projektu iluminacji dokonano oceny i analizy wielu uwarunkowań, w tym środowiskowych, techniczno-ekonomicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego.