Umowa podpisana! Szykuje się największy w historii zakup autobusów

0
1152
Autobusy hybrydowe pojawią się w Toruniu jesienią (fot. archiwum)

Na ulicach Torunia pojawi się 35 nowych autobusów komunikacji miejskiej! Dziś podpisano umowę na dostawę 21 pojazdów na olej napędowy. Wkrótce kolejne zakupy!  

To największy w historii toruńskiego MZK jednorazowy zakup autobusów sfinansowany przez miasto. Dostawy nowych pojazdów zaplanowano w trzech partiach (po 7 wozów) -pierwsza do 31 października, druga do 10 listopada, a trzecia do 20 listopada.

– Dziś podpisujemy umowę na dostawę 21 pojazdów, które miasto kupuje za pośrednictwem miejskiej spółki – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Już za kilka miesięcy będą one wozić pasażerów. Planujemy też zakup 14 autobusów hybrydowych, a w następnych latach sześciu elektrycznych.

Najwyższa jakość

Przetarg na dostawę 21 autobusów na olej napędowy ogłoszono 24 października ubiegłego roku. Zgłosiły się dwie firmy. Komisja przetargowa – mimo droższej oferty – wybrała Solarisa. Spółka gwarantuje jednak pojazdy o lepszych parametrach technicznych, np. zewnętrznym i wewnętrznym oświetleniu enegrooszczędnym (LED) oraz o mniejszej emisji zanieczyszczeń.

– Nowe wozy będą niskopodłogowe, klasy MAXI, 12-metrowe, z silnikami spełniającymi wymagania normy minimum EURO 6 – wylicza prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, klimatyzowane, wyposażone m.in. w automaty do sprzedaży biletów, monitoring, gniazda USB, WiFi, system informacji.

Obecnie trwa przetarg na dostawę kolejnych 14 autobusów, tym razem hybrydowych oraz pojazdu pogotowia technicznego. W następnych latach planowany jest zakup sześciu autobusów elektrycznych.

MZK w liczbach

Autobusy MZK w Toruniu obsługują 37 linii dziennych i trzy linie nocne. Długość linii autobusowych to 486 kilometrów. Codziennie na ulice wyjeżdża 120 wozów. Rocznie pokonują one ponad 10 milionów kilometrów. Obecnie spółka eksploatuje 142 autobusy: 5 marki Ursus, 48 marki Solaris, 38 marki Man, a pozostałe 51 to Jelcze). Ich średni wiek to ponad 11 lat. Dlatego spółka sukcesywnie doposaża swój tabor. Nowe pojazdy zastąpią te najbardziej wysłużone.