Kujawsko – pomorskie wspólnoty samorządowe, organizacje pozarządowe i firmy znalazły nowy sposób na promocję. Kluczem do sukcesu ma być lokowanie w filmach fabularnych, dokumentach, kultowych serialach i programach telewizyjnych. Uruchomiono właśnie pierwszy regionalny marszałkowski fundusz filmowy, który wykorzystuje lokowanie jako narzędzie kreatywnej promocji marek. Wszystkie wsparte przez 3-milionowe dofinansowanie produkcje już powstały
Jedną z nich i na pewno nawiększą z nich jest film Janusza Majewskiego pt. „Ekscentrycy”, który był nagrywany na terenie Ciechocinka, Nieszawy i Torunia. Na ekranie pojawią się znane i szanowane gwiazdy polskiej sceny filmowej, m.in.: Maciej Stuhr, Wojciech Pszoniak, Wiktor Zborowski, Adam Ferency i Anna Dymna. „Ekscentrycy” to film o miłości, o Polsce w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku i swingującym jazzie niosącym powiew wolności, pieniędzy i Zachodu. Autorem zdjęć jest Adam Bajerski, natomiast oprawę graficzną opracował Wojciech Karolak. Film kręcono w drugiej połowie kwietnia, a jego premiera odbędzie się jeszcze tej jesieni.
– Cieszę się, że zainteresowanie było duże, a cały program należy uznać za udany. Film i telewizja są jedną z najbardziej nośnych form promocji. Odbiorcy w całym kraju, a także za granicą dowiedzą się lub już się dowiedzieli o naszym regionie, jego najpiękniejszych miejscach, potencjale naszych firm – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Dofinansowanie wykorzystano na 36 projektów, z których dziesięć to przedsięwzięcia promocyjne lokalnych samorządów. W 23 promują się przedsiębiorstwa, a jedno przygotowała pod własne potrzeby działająca we Włocławku organizacja pozarządowa. Ostatnie dwa dotyczą promocji regionu i są inicjatywą samorządu województwa („Ekscentrycy” i popularny serial turystyczno-krajoznawczy „Nie ma jak Polska”). Z pomocą funduszu powstało osiem filmów, w tym dwa pełnometrażowe obrazy fabularne („Ekscentrycy” i „11 minut” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego). Nie zabrakło również ciekawych dokumentów (m.in. „Ziggy Dust” Ryszarda Kruka); zrealizowano dwa sezony popularnego toruńskiego serialu „Lekarze” i dwa odcinki serialu „M jak miłość”. Powstało też 11 programów telewizyjnych.
Profitenci funduszu to m. in. samorządy Bydgoszczy i Torunia, Uzdrowisko Ciechocinek, firma Dudek Paragliders, powiat żniński, gmina Aleksandrów Kujawski, producent akcesoriów meblowych Rejs z Rypina oraz Fundacja Samotna Mama z Włocławka. Wsparcie wyniosło 70-95 procent kosztów promocji za pomocą lokowania marki. Planowana emisja tych filmów i programów powinna się odbyć w czerwcu 2016.