Biuro w mieszkaniu ma swoje wady i zalety. Jeśli myślisz o tym, aby pracować w domu, sprawdź, na jakich zasadach jest to możliwe. Czy gabinet w mieszkaniu się opłaci?
Gabinet w domu – koszty
We własnym mieszkaniu możesz śmiało stworzyć miejsce do pracy. Bardzo dobrą wieścią, szczególnie dla młodych przedsiębiorców, jest to, że niekoniecznie trzeba zgłaszać tę decyzję spółdzielni czy wspólnocie. Jeśli jednak nie chcesz sytuacji, w której sąsiedzi po fakcie będą niezadowoleni i wniosą skargę, powiadom wszystkich o założeniu działalności gospodarczej i jej charakterze. Twoje biuro w domu może bowiem przyciągać codziennie wielu obcych ludzi, których sąsiedzi będą np. spotykać na klatce schodowej.
Kolejną zaletą biura w mieszkaniu jest brak dodatkowych kosztów, chyba że spółdzielnia bądź wspólnota zdecydują, że należy podnieść Ci czynsz, a przynajmniej jego część związaną z kosztami utrzymania w należytym stanie klatki schodowej. Jeśli specjalnie kupujesz mieszkanie z myślą o biurze w domu, sprawdź jeszcze różnice między umową przedwstępną a przyrzeczoną.
Pamiętaj!
Zazwyczaj nie będziesz musiał nikogo informować, o tym, że chcesz pracować w domu, szczególnie jeśli na gabinet wyznaczysz tylko daną część mieszkania czy jeden pokój. Jednak zmianę przeznaczenia lokalu będziesz musiał zgłosić w niektórych powiatach do starostwa. Dowiedz się zatem, jakie prawo obowiązuje w przypadku Twojego miejsca zamieszkania.
Biuro w mieszkaniu – zgoda sąsiadów
Jeśli Twoja praca w domu nie wymaga przebudowy lokalu i nie będzie wpływała na codzienność mieszkańców, sąsiedzi z pewnością nie będą mieli nic przeciwko Twojej działalności. Jeśli jednak mieszkanie zmieni się np. w gabinet stomatologiczny czy często odwiedzane biuro lub innego rodzaju lokal, który będzie odwiedzany i dość głośny, współmieszkańcy budynku mają prawo nie zgodzić się na prowadzenie biznesu lub wnieść skargę. Co więcej, nieprzyjaznym sąsiadom może się nie podobać już samo to, że masz gabinet w domu i mogą skutecznie (prawnie) utrudniać jego rozwój.
Dodatkowe korzyści z biura w mieszkaniu
Nie dość, że znacznie zaoszczędzisz na wynajmowaniu osobnego lokalu na gabinet, to możesz jeszcze zmniejszyć koszty eksploatacji mieszkania. Jak to możliwe? Otóż cała część zajmowanego przez biuro lokalu może być używana w ramach ponoszenia kosztów uzyskania przychodów. Możesz zatem liczyć na to, że część rachunków za mieszkanie będzie zmniejszona lub zwrócona po okresie rozliczeniowym. Dla przykładu – jeśli Twój gabinet w domu zajmuje 15 m², a całe mieszkanie liczy sobie 70m², to odliczonych zostanie nawet 20% tych opłat, które kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodu.
Na odliczenie podatku od poniesionych kosztów możesz również liczyć w przypadku konieczności wykonania remontu czy przystosowania części mieszkania do biura. Zapłacisz również mniej za amortyzację lokalu. Od podatku będziesz mógł odliczyć 1,5% ceny nieruchomości rocznie.
Nie da się ukryć, że praca w domu może być wygodna… i tania. Jednak ma ona także wady, które w głównej mierze polegać będą na zatarciu granicy pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Musisz także liczyć się z tym, że gabinet w domu może być uciążliwy nie tylko dla sąsiadów, ale i Twojej rodziny.
Chcesz łatwo znaleźć i kupić mieszkanie idealnie dostosowane do Twoich potrzeb i budżetu? Jest na to sposób! Przejdź do narzędzia NAVIDOM!