Promowanie dowolnego rodzaju działalności za pomocą wszelkiego typu grafik umieszczonych w przestrzeni publicznej nie jest dziś łatwym zadaniem. Niekiedy ze względu na miejscowe regulacje obecne coraz częściej w niektórych historycznych centrach miast ograniczające estetyczny chaos. Dużo częściej jednak po prostu na skutek tego, że najróżniejszych treści reklamowych jest już wokół nas tyle, że trudno sprawić by kolejne przykuwały uwagę. Dlatego, jeśli zamierzamy wykorzystać w tym celu powierzchnię, którą dysponujemy, należy się to tego dobrze przygotować
Ograniczeń technicznych już właściwie nie ma
Niezależnie od tego, czy chcemy, by nośnikiem naszej reklamy była witryna, nadwozie samochodu dostawczego lub skrzynia ładunkowa ciężarowego, nieestetyczna elewacja, którą możemy przy okazji zasłonić czy ściana wewnętrzna, odpowiednie rozwiązanie umożliwiające jej umieszczenie znajdziemy bez trudu. Wystarczy sprawdzić ofertę firm wykonujących druk wielkoformatowy, takich jak np. Display Expo. Samych folii mamy dziś wiele rodzajów. Od prostych samoprzylepnych laminowanych, poprzez takie ze specjalnym łatwo usuwalnym klejem przeznaczone na miejsca mające ulegać częstemu przeobrażaniu, folie wylewane dzięki którym nawet najbardziej fantazyjnie zaprojektowane karoserie samochodów da się pokryć grafiką, aż po perforowane sprawiające, że wnętrze obiektu z pokrytą tak witryną nie utonie w zupełnym mroku. Do tego dochodzą banery i wydruki na tkaninach i papierach.
Bardzo ważny będzie oczywiście dobór odpowiedniego do danego zastosowania rozwiązania i prawidłowe wykonanie, bo przecież nośniki treści nie mające charakteru stricte tymczasowego, zwłaszcza na siedzibach firm czy innych wykorzystywanych przez nie obiektach, nie mogą wyglądać byle jak. W tej kwestii jednak problemów być nie powinno. Rosnąca skala ich wykorzystania sprawia, że na podstawie doświadczeń innych użytkowników łatwo wybrać właściwe. Ważniejsze pozostaje to, by umiejętnie zaprojektować treść.
Reklama ma się nam podobać czy być skuteczna?
Wiele zależy od miejsca, w którym treść ma być umieszczona – skuteczność przekazu można osiągać za pomocą różnych środków, jednak niektóre bardziej odważnie niekoniecznie możemy chcieć stosować np. na własnej siedzibie. Atrakcyjność, dzięki której nasza grafika będzie przyciągała wzrok to jednak nie wszystko.
Nawet jeśli mamy już jakąś wizję sposobu, w jaki chcemy daną powierzchnię zagospodarować, zastanówmy się, czy nie jest on zbytnio zdominowany przez nasze estetyczne upodobania. Miejmy na uwadze to, aby forma była podporządkowana treści i celom, w jakim zostaje ona wyeksponowana, a nie na odwrót. W praktyce oznacza to, że często nie warto projektu graficznego zanadto komplikować, zwłaszcza jeśli lokalizacja sprawia, że może być on widziany z dużej odległości. Prostota i porządek zawsze są pożądane, co wcale nie musi sprawiać, że rezultat będzie banalny. Ogromne znaczenie mają tu symbole i skojarzenia, które zostawiają w umysłach obserwatorów ślady nawet wówczas, gdy w ogóle się nad mijanymi co dnia reklamami nie zastanawiają.
Powyższe uwagi są oczywiście bardzo ogólne i przygotowywanie projektu zależnie od okoliczności może wymagać wzięcia pod uwagę różnych innych zagadnień. Rzecz w tym, by w ogóle uzmysłowić sobie znaczenie tej problematyki i, jeśli nie mamy w tym zakresie fachowego wsparcia, rozważyć sięgnięcie po nie.