Czy wiesz, jakie przysługują Ci prawa podczas wizyty w aptece? Kiedy możesz być obsłużony poza kolejnością lub zwrócić zakupiony lek? Warto wyjaśnić wątpliwości, bo sprawa dotyczy nas wszystkich
Apteka to miejsce, które z konieczności musimy czasem odwiedzać. Kupujemy tam leki na receptę, lub bez recepty np. witaminy, preparaty na odchudzanie oraz przeziębienie. Ilość produktów dostępnych w aptekach oraz mnogość reklam w mediach przyprawia czasem o zawrót głowy. Reklama leków oraz ich sprzedaż podlega wielu zasadom, a ich znajomość pozwoli na uniknięcie stresujących sytuacji.
Kwestią – czasem poruszaną w aptece podczas oczekiwania na obsłużenie – jest możliwość podejścia „do okienka” bez kolejki. Przepisy mówią wyraźnie o osobach, które mogą korzystać z tego przywileju. Są to: „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” lub „Zasłużony Dawca Przeszczepu”, inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci. Taka informacja powinna wisieć w widocznym miejscu w każdej aptece i choć istnieje takie prawo, pacjenci często z niego nie korzystają, gdyż spotyka się to z niechęcią ze strony innych oczekujących. Czy tylko w/w grupy mogą liczyć na obsługę bez kolejki? Z doświadczenia zawodowego mogę powiedzieć, iż do częstych praktyk należy obsługiwanie poza kolejnością kobiet w widocznej ciąży, rodziców z małymi, płaczącymi dziećmi oraz osób, którym stan zdrowia lub/i podeszły wiek nie pozwala na normalne oczekiwanie w długiej kolejce. Takie zachowanie jest zawsze mile widziane i nie powinno być krytykowane przez resztę osób oczekujących w kolejce.
Kolejnym obowiązkiem apteki jest konieczność posiadania przez nią sporego asortymentu. W skrócie można napisać, iż apteka musi mieć taki wybór leków, aby każdy mógł bez problemu kupić to, czego potrzebuje. Apteki posiadają podpisane umowy z hurtowniami farmaceutycznymi, których w Polsce nie brakuje i ewentualne braki w lekach można szybko wyrównać. Problem z dostępnością mają leki z grupy tzw. Zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Leki te są monitorowane przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny.
Zwrot zakupionego leku
Pacjent nie ma takiego prawa, ale należy zaznaczyć, iż jest odstępstwo od tej reguły. Dotyczy to sytuacji, gdy stwierdzono wadę jakościową lub nastąpiło niewłaściwe wydanie leku. W praktyce oznacza to np. przeterminowany lek, pokruszone tabletki lub niepożądany osad w syropie, którego obecność nie wynika z ulotki. Jeśli mówimy o niewłaściwym wydaniu leku, należy przez to rozumieć sytuację, gdzie otrzymaliśmy inny lek niż ten, który zapisał lekarz. W tym momencie nasuwa się jedno pytanie. Skąd mam wiedzieć, czy wydano mi właściwy lek? Po wydaniu leku przez technika lub magistra farmacji, następuje tzw. retaksacja recepty. Co to oznacza? Magister farmacji obecny na zmianie ponownie sprawdza zgodność zapisu na recepcie z tym, co zostało wydane. Taka procedura pozwala na wyeliminowanie pomyłek.
Dość ważnym elementem pracy w aptece jest wiedza odnośnie tańszych zamienników leków. Był to temat wielokrotnie poruszany w mediach, ale czy apteki faktycznie do tego tematu podeszły w należyty sposób? Wystarczy przejść się po okolicznych placówkach i to sprawdzić. W większości przypadków w aptece wisi informacja, iż apteka oferuje tańsze odpowiedniki leków. Czy jednak taki plakat wystarczy? Moim zdaniem to farmaceuta powinien wyjść z taką inicjatywą do pacjenta i słownie przestawić mu alternatywę, ale nie każdy to robi. Czy ma na to wpływ brak czasu, bo następna osoba w kolejce nerwowo tupie nogą? Nie do mnie należy ocena, ale znajomość zamienników leków jest sporym atutem farmaceuty, a co za tym idzie wielkim plusem danej apteki.
Podsumowując kwestie praw pacjenta w aptece, należy pamiętać o następujących kwestiach. Apteka powinna mieć asortyment odpowiadający naszym potrzebom. Pacjent nie może zwrócić leku, chyba, że jest on źle wydany lub posiada wadę jakościową. Farmaceuta wydający leki powinien poinformować nas o tańszych zamiennikach, a pacjenci powinni pamiętać o możliwości skorzystania z zakupu leków poza kolejnością.