Długo wyczekiwany, pierwszy dwukierunkowy swing dotarł do Torunia w ubiegły weekend. To jeden z pięciu tramwajów dwukierunkowych, zakupionych dla naszego miasta. Toruń jest drugim po Warszawie miastem w Polsce, które wprowadza taki tabor. Zakup jest realizowany w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”
Pojazd sprowadzono w nocy z piątku (04.12) na sobotę (05.12). Dwukierunkowe tramwaje swing mogą obsługiwać linie, które nie mają pętli tramwajowej. Sprawdzają się w miastach rozbudowujących się i tam, gdzie prowadzone są remonty dróg czy torowisk, gdzie dojazd do pętli jest niemożliwy.
Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę 8 kwietnia 2015r z bydgoską PESĄ. Miasto skorzystało z prawa opcji i zamówiło łącznie pięć tramwajów. Toruń jest drugim po Warszawie miastem w Polsce, które wprowadza taki tabor. Cena netto jednego tramwaju pięcioczłonowego dwukierunkowego wynosi 6 890 000,00 złotych netto, co po uwzględnieniu podatku od towarów i usług wyliczonego wg stawki 23%, w wysokości 1 584 700,00 złotych daje kwotę 8 474 700,00 złotych brutto. Łączna cena dostawy w zakresie opcjonalnym zamówienia (5 tramwajów plus pozostałe elementy objęte zamówieniem) wynosi 37 800 225,00 złotych netto co, po uwzględnieniu podatku od towarów i usług w wysokości 8 694051,75 złotych daje kwotę 46 494 276,75 złotych brutto.
Swing pomieści 200 pasażerów. Jest pięcioczłonowy, niskopodłogowy, klimatyzowany, posiada monitoring, automaty do sprzedaży biletów oraz system informacji pasażerskiej. Od pozostałych pojazdów różni go dodatkowa kabina motorniczego oraz dodatkowy komplet drzwi – 8 drzwi dwustrumieniowych i 4 jednostrumieniowe. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć taki pojazd, to 70 km/h. Obecnie przeprowadzane są procedury związane z homologacją i podstawowe formalności. Kolejne tramwaje powinny dotrzeć do Torunia jeszcze przed końcem 2015 roku.