Strona internetowa jest podstawowym narzędziem sprzedażowym. Pełni również bardzo ważną funkcję wizerunkową. Posiadając własną witrynę należy jednak dbać o to, aby była ona zgodna z aktualnym trendami projektowymi, przyjazna użytkownikom, a tym samym skuteczna. Chcąc się o tym przekonać warto co jakiś czas zlecić audyt strony internetowej. W naszym poradniku podpowiadamy, co należy sprawdzić w pierwszej kolejności.
UWAGA! Zanim zaczniesz audyt i działania SEO wysłuchaj porady eksperta:
„Jeśli ktokolwiek proponuje Ci przeprowadzenie darmowego audytu SEO, to wiesz już, że nie warto podejmować z nim współpracy. Żadna szanująca się agencja SEO, a nawet niezależny ekspert, nie zrobi takiego audytu bezpłatnie, ponieważ zajmuje to mnóstwo czasu i wymaga użycia płatnych narzędzi.” Źródło: Co musisz wiedzieć o audycie seo strony internetowej? (soluma.pl)
SEO
Audyt strony internetowej najczęściej przeprowadza się tuż przed rozpoczęciem kampanii SEO[1]. Przeprowadzają go specjaliści z zakresu pozycjonowania witryn w wyszukiwarce Google i ma on na celu upewnienie się, że strona jest przygotowana do dalszych działań pod kątem m.in. optymalizacji treści, nagłówków, meta tagów, obrazków, linkowania wewnętrznego etc. Pod uwagę brane są więc aspekty techniczne oraz treść. Jeśli audyt wykaże, że strona pod tym względem wypada słabo, to nie ma sensu ruszać z właściwą kampanią bez wcześniejszej optymalizacji witryny zgodnie z zasadami SEO**.
Expert radzi: „Jest to bardzo ważne, ale nie daj się nabrać na hasła typu: „TOP 3 Google w 2 tygodnie!” To zwykłe oszustwo. Obecnie nie ma możliwości, aby umieścić stronę na wysokiej pozycji w tak krótkim czasie. Działania SEO są dziś ukierunkowane na stopniowe, organiczne poprawianie pozycji witryny.” Źródło: Ruszyłeś z biznesem i chcesz go wypromować w sieci? Uważaj na naciągaczy! (bizneo.pl)
Analiza treści
Tutaj celem jest nie tylko przygotowanie strony do pozycjonowania, ale również sprawdzenie, czy obecne treści są atrakcyjne dla użytkowników, czy wspierają markę przedsiębiorstwa, czy dobrze tłumaczą ofertę i przekazują wszystkie istotne informacje poszukiwane przez potencjalnego klienta.
Analiza wydajności strony
Audyt strony internetowej musi obejmować również aspekty czysto techniczne, w tym związane z czasem ładowania się strony, działaniem wszystkich jej elementów etc. W ramach audytu specjalista szuka potencjalnych błędów, pustych zakładek oraz typuje te części witryny, które spowalniają jej działanie, co obniża ranking strony w wyszukiwarce (i irytuje użytkowników).
Analiza UX
Bardzo ważnym etapem audytu strony internetowej jest ocena jej przyjazności użytkownikowi. Tak naprawdę analizę UX powinno się przeprowadzać osobno, ponieważ doświadczenie użytkownika z kontaktu ze stroną ma decydujący wpływ na jego decyzję zakupową. Jeśli witryna jest zbudowana w sposób chaotyczny, trudno się po niej poruszać, proces zakupowy jest skomplikowany, a treści mało zrozumiałe, to pewne jest, że trzeba jej będzie poświęcić bardzo dużo czasu.
Specjalistyczne portale radzą:
„Jeśli użytkownik gubi się na witrynie, nie może znaleźć potrzebnych mu informacji, ma problem z dokonaniem zakupu lub szybkim nawiązaniem kontaktu z firmą, to jego doświadczenie będzie negatywne, a to odbije się na wizerunku marki. Niewskazane są również różnego rodzaju przeszkadzajki, jak chociażby modne, ale irytujące okna pop-up w stylu „Hej, zostań jeszcze chwilę!”. Źródło: UX firmowej strony internetowej: co wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika? (portalmarketingowy.pl)
Pozycjonowanie strony na tle branżowej konkurencji
W ramach audytu strony internetowej eksperci mogą również sprawdzić, jak dana witryna prezentuje się na tle stron należących do konkurencji. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy strona została zaprojektowana dawno temu i prawdopodobnie odbiega od aktualnych standardów pod kątem estetyki, układu graficznego, jakości treści etc. W takiej sytuacji wskazany będzie redesign witryny lub zaprojektowanie jej na nowo***.
Inne źródła:
[1] Co to jest SEO (wikipedia.pl)
[2] Jakie są zasady SEO? Mowa o zasadach określonych przez Google (Google.com).
[3] Czasem zamiast audytu lepiej zaprojektować stronę www od nowa – ponieważ obecnie to kluczowa forma wizerunku i kontaktu z klientami oraz idealna recepta na kryzys (solumagroup.pl).