W otwieraniu własnej działalności gospodarczej często najtrudniejsze jest znalezienie dla siebie odpowiedniej branży. Oczywiście wiele osób bazuje po prostu na swoich zainteresowaniach, doświadczeniu, czy też wykształceniu, jednakże nie zawsze jest to tak oczywiste. Wówczas należy się poważnie zastanowić, w czym będziemy czuli się dobrze, a także – przede wszystkim – co przyniesie nam zyski i będzie dobrze prosperowało na danym rynku. Od czego więc zacząć poszukiwania pomysłu na biznes?
Zbadaj otoczenie
W pierwszej kolejności warto sprawdzić, z jakim środowiskiem mamy do czynienia. Ważne, by nie powielać istniejących już działalności, szczególnie jeśli wokół tego typu usługi nie ma zainteresowania. Otwarcie własnego sklepu spożywczego jest zwykle najbezpieczniejszym rozwiązaniem, gdyż jedzenie to towar, na który nie kończy się zapotrzebowanie. Dobrze jest jednak wcześniej sprawdzić asortyment pobliskich sklepów i zastanowić się, w jaki sposób przebić się pośród konkurencji. Podobnie jest w przypadku innych sklepów i lokali usługowych. Trzeba zacząć od analizy konkurentów oraz potrzeb potencjalnych klientów. Zastanówmy się więc, czego oczekują lokalni odbiorcy i spróbujmy swoim biznesem odpowiedzieć na te potrzeby. Działalność prowadzona przez Internet różni się w kolei tym, iż konieczne jest zbadanie rynku ogólnokrajowego, jednak największą rolę gra tu kampania reklamowa w sieci. Tak więc nasze zainteresowania to jedno, a nisza to osobna kwestia.
Orientuj się w aktualnych potrzebach
Ten punkt w pewien sposób wiąże się z poprzednim. Musimy poznać naszych odbiorców i potencjalnych klientów, dowiedzieć się, czego potrzebują. Możliwe jest to przy pomocy takich narzędzi jak chociażby Google Trends. W ten sposób przeanalizujemy, czego najczęściej w ostatnim czasie szukali internauci.
Obserwuj trendy
Chcąc rozpocząć własna działalność, konieczne jest posiadanie smykałki do interesu i umiejętności wyczucia trendów. Na szczęście w dużej mierze da się to wyćwiczyć. Wystarczy tylko uważnie przyglądać się otaczającemu światu i próbować zrozumieć mechanizmy nimi rządzące. Dzięki temu łatwiej będzie Ci przewidywać przyszłe trendy i orientować się, na ile są one trwałe. Staraj się zauważać nierozwiązane kwestie przynajmniej w swoim najbliższym otoczeniu i bądź wyczulony na pierwsze sygnały dotyczące oczekiwań ludzi. Dotyczy to wszystkich dziedzin, prowadzimy projekty z Torunia i Bydgoszczy, które wyłapały właśnie atrakcyjne trendy gastronomiczne i dzięki przemyślanemu marketingowi internetowemu szybko zdobyły popularność i stałych klientów, wyjaśnia przedstawiciel Carted.
Wyjdź poza cztery ściany
Pamiętaj, że nie jest możliwe otworzenie dobrze prosperującej działalności, jeżeli rzeczywistość poznajemy tylko przez okna i za pomocą środków masowego przekazu. Wychodź więc jak najwięcej do miejsc publicznych i przyglądaj się ludziom, infrastrukturze, technologiom i sztuce. To wyostrzy Twój zmysł biznesmena, a jednocześnie otworzy Ci oczy na wiele spraw. Dowiesz się dzięki temu, co podoba się ludziom, a z czego nie są zadowoleni.
Niezależnie od tego, jak długo zajmie Ci obserwowanie świata zewnętrznego i panujących w nim trendów, nie zapominaj, że w biznesie najważniejsze jest zaangażowanie, a to z kolei nie jest możliwe, jeśli nie towarzyszy nam pasja. W związku z tym Twoja firma musi z jednej strony opierać się na solidnych podstawach wynikających z obserwacji, z drugiej zaś jej filarem powinno być zainteresowanie, które będzie stanowiło o jej sile.