Logicznie rozplanowany układ biblioteki w szkole podstawowej to niezwykle ważna kwestia. Nie tylko dla wygody dzieci, lecz także pracowników placówki. Jeżeli chcemy urządzić wypożyczalnię, w której odnajdą się nawet pierwszoklasiści, zadbajmy o taki podział lektur, jaki będzie dostosowany do potrzeb wszystkich, odwiedzających bibliotekę
WOLNY DOSTĘP DO PÓŁEK I CZYTELNIE OZNACZONE DZIAŁY
Kiedy to bibliotekarz przynosi książkę, dziecko nie ma żadnej przyjemności z wizyty w bibliotece. A przecież o to właśnie chodzi, żeby czerpać radość z poszukiwań lektur, myszkowania pośród regałów z kolorowymi książeczkami i brania do rąk wszystkiego, co akurat wpadnie w oko. Dlatego priorytetem jest, aby maluchy mogły same przeglądać zawartość półek i czytać lektury, jakie się im spodobają. Bardzo ważne jest, żeby już od pierwszych wizyt w bibliotece uczyć dzieci, jak się odnaleźć w tak dużej przestrzeni. Pomocna może być tablica informacyjna, na której wypiszemy działy. Podzielmy je alfabetycznie, zaczynając od bajek i baśni, przez komiksy, lektury szkolne, legendy i opowiadania, a kończąc na podaniach i powieściach. Kiedy uczeń znajdzie na tablicy dział dla siebie, ruszy na jego poszukiwanie w niesamowitych otchłaniach biblioteki.
Na każdym regale powinny się znaleźć podpórki pod książki, zawierające dodatkowe opisy działów. Tanie zestawy podpórek metalowych znajdziemy na stronie sklepu internetowego Ramy Kultury. Można je zamawiać w dużych ilościach lub pojedynczo, na sztuki. Do biblioteki szkolnej warto wybrać kolorowe podpórki, które będą miłym dla oka urozmaiceniem regału.
STREFY DLA DZIECI O RÓŻNYCH ZAINTERESOWANIACH. WYDZIELISZ JE PODPÓRKAMI
Podpórki pod książki okazują się pomocne nie tylko informowaniu czytelników, w jakiej części biblioteki przebywają w danym momencie, lecz także do porządkowania dzieł. Z ich użyciem można oddzielić książki dla dziewczyn i dla chłopców czy literaturę popularnonaukową od serii wydawniczych. Metalowe podstawki będą pełniły też ważną funkcję w wydzielaniu stref, uwzględniających zainteresowania dzieci, odwiedzających bibliotekę. Te działy mogą zawierać lektury dla pierwszoklasistów i starszaków, dla miłośników zwierząt i podróży kosmicznych. Zależnie od tego, jakimi woluminami dysponujemy, stwórzmy działy, które przyciągną uwagę maluchów. Jeśli przestrzeń biblioteczna będzie dobrze rozplanowana, wypożyczalnia zyska stałych odwiedzających. Dzieci z ochotą będą spędzać przerwy i czas wolny na przeglądaniu regałów z książkami i poznawaniu nowych autorów.