Klamka zapadła, umowa została podpisana i odwołania od niej być nie może – na JAR pojedziemy tramwajami. W czwartek Prezydent Michał Zaleski podpisał umowę o dofinansowanie inwestycji w transport publiczny w budynku Ministerstwa Rozwoju
Od ponad tygodnia sporo mówi się o dofinansowaniu jakie otrzymało Miasto od Ministerstwa Rozwoju w ramach inwestycji w transport publiczny. Dzisiaj oficjalnie została podpisana umowa i pewne stało się, że tramwaje będą kursowały na JAR. W uroczystym parafowaniu stosownych dokumentów uczestniczyli: Prezydent Torunia Michał Zaleski, sekretarz Stanu w MR Jerzy Kwieciński oraz podsekretarz stanu w MR Witold Słowik.
– Za chwilę podpiszemy umowy na inwestycje, których koszt wynosi łącznie ponad 1,5 miliarda złotych, a do których dofinansowanie wyniesie 858 milionów złotych. Dziewięć z tych projektów dotyczy transportu miejskiego, a jeden projekt – transportu drogowego. Transport miejski jest trzecim co do wielkości pod względem przyznawanego wsparcia – po transporcie drogowym i kolejowym. Łącznie z dziś podpisanymi umowami, realizujemy aktualnie 24 projekty z obszaru właśnie transportu miejskiego, a czekają już następne. Wiemy, że polskie miasta są bardzo zainteresowane poprawą transportu miejskiego. To dzięki niemu poprawia się jakość życia mieszkańców, a przede wszystkim wspomagany jest rozwój gospodarczy miast -powiedział Jerzy Kwieciński.
W całej ceremonii brali jeszcze udział przedstawiciele Bydgoszczy, Tych, Krakowa, Zielonej Góry, Poznania, Gdyni i Stargardu. Łącznie podpisano dziesięć umów z czego toruńska umowa „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit City II” została parafowana na początku. Obok podpisu Prezydenta Zaleskiego dokument parafował Przemysław Gorgol – p.o. dyrektora Centrum Projektów Transportowych.
– W roku 2017 wykorzystaliśmy już połowę budżetu przeznaczonego na ten rok na projekty w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Mogę już powiedzieć, że we wrześniu podpiszemy kolejne umowy na dofinansowanie projektów z obszaru transportu drogowego, za to w czwartym kwartale tego roku – kolejnych projektów z obszaru transportu miejskiego. Na pewno dużo będzie się działo – poinformował Przemysław Gorgol.
– Przypomnijmy: spośród 16 województw, najwyższe dofinansowanie otrzymało województwo kujawsko-pomorskie, a w nim Toruń – mówi Magdalena Winiarska z Referatu Informacji Urzędu Miasta Torunia. – Całkowita wartość projektu pn. „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II” wynosi 400 mln złotych, a otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to ponad 195 mln złotych (61% do wartości kwalifikowanej). Projekt Bit-City II zawiera osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w Toruniu. Głównym jego punktem jest budowa linii kolejowej na nowe Osiedle JAR. Oprócz tego zakłada modernizację czterech torowisk wraz z siecią trakcyjną oraz zakup pięciu składów tramwajowych, pojazdu technicznego i 20 niskoemisyjnych autobusów.
Poniżej publikujemy wszystkie informacje dot. toruńskiego projektu.
Projekt pn.: „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT – City II”
Beneficjent Projektu:
Gmina Miasta Toruń, ul. Wały gen. Sikorskiego 8, 87-100 Toruń
Podmiot upoważniony:
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o. o.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach
Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach
Budżet projektu przyjęty do studium wykonalności:
Całkowita wartość Projektu: | 400 403 080,64 zł |
Koszty kwalifikowane Projektu: | 322 371 317,29 zł |
Dofinansowanie: | 195 600 000,00 zł (60,68 %) |
Dała złożenia wniosku o dofinansowanie: | 30.12.2016 r. |
Projekt składa się z następujących zadań:
- Zadanie 1: budowa linii tramwajowej wraz infrastrukturą towarzyszącą do Osiedla Jar
– Etap I; - Zadanie 2: modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej;
- Zadanie 3: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego;
- Zadanie 4: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska;
- Zadanie 5: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od Pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej;
- Zadanie 6: zakup taboru tramwajowego (5 szt.);
- Zadanie 7: zakup pojazdów technicznych;
- Zadanie 8: zakup autobusów niskoemisyjnych (20 szt.).
Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz infrastrukturą towarzyszącą do Osiedla Jar
– Etap I:
Zakres zadania obejmuje:
- przebudowę ulic: Szosa Chełmińska (na odcinku od skrzyżowania z ulicami Czerwona Droga, Odrodzenia, do skrzyżowania z ulicą Dekerta), Długa (na odcinku od Szosy Chełmińskiej do ul. Legionów), Legionów (na odcinku od ulicy Długiej do ulicy Inżynierskiej);
- przebudowę skrzyżowań ulic Polna/Ugory i Ugory/Watzenrodego w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia linii tramwajowej;
- budowę linii tramwajowej wzdłuż ulic: Szosa Chełmińska, Długa, Legionów/Polna, Ugory, Watzenrodego do skrzyżowania z ul. Strobanda, gdzie kończy się tzw. trójkątem torowym;
- przebudowę węzła torowego na skrzyżowaniu ulic: Czerwona Droga/ Odrodzenia/ Szosa Chełmińska/al. Solidarności;
- budowę torów odstawczych wraz z myjnią tramwajowo – autobusową przy ul. Legionów.
Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej:
Zakres zadania obejmuje modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej od skrzyżowania ulic Bydgoska, Reja, Szosa Bydgoska wraz z tym skrzyżowaniem, do skrzyżowania ulic: Bydgoska, Chopina wraz z tym skrzyżowaniem.
Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5
od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego:
Zakres zadania obejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną w ul. Szosa Lubicka od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska:
Zakres zadania obejmuje:
- modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną wzdłuż ulic: Broniewskiego, gen. J. Bema, Kraszewskiego z wyłączeniem ul. Bema od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza do pl. Hoffmanna i ronda na pl. Hoffmanna;
- przebudowa węzła tramwajowego na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Reja;
- montaż wkładek przyszynowych na zmodernizowanym odcinku torowisk w ul. Bema i pl. Hoffmanna.
Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od Pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej:
Zakres zadania obejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od końca zakresu przebudowy ronda bp. Chrapka (przebudowa realizowana przez MZD) do przejazdu torowo – drogowego ulicy Podgórnej i Kościuszki.