Trwają prace nad rozwojem infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Włodarze planują budowę kolejnych kilometrów tras rowerowych i dodatkowych przejazdów dla rowerzystów w ramach „Koncepcji rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2017-2023”
Dzięki wzrostowi popularności roweru jako środka transportu, Toruń nie zamierza poprzestawać na aktualnej infrastrukturze rowerowej, składającej się m.in. ze 190 kilometrów tras dla rowerzystów. Władze miasta planują budowę kolejnych – ponad 80 kilometrów nowych ścieżek rowerowych, modernizację obecnych dróg, wprowadzenie kontra-ruchu oraz obniżenie krawężników.
– Od wielu lat inwestujemy w rozwój infrastruktury rowerowej i są to działania widoczne – powiedział Zbigniew Fiderewicz zastępca prezydenta Torunia. – Mamy już ponad 100 km tras dla rowerów i chcemy, by Toruń dalej rozwijał się w tym kierunku. Przede wszystkim zależy nam, by rowerzyści byli bezpieczni.
Rower jest popularnym środkiem transportu w naszym mieście, czego możemy się dowiedzieć obserwując dużą liczbę przemieszczających się mieszkańców, którzy korzystają z jednośladów na wyznaczonych ścieżkach. Świadczą o tym również statystyki używania Toruńskich Rowerów Miejskich. W ubiegłym roku rowery TRN zostały wypożyczone aż 182 286 razy.
– O tym, że Toruń jest przyjazny rowerzystom, świadczy chociażby fakt, że w ubiegłym roku w rankingu magazynu „Rowertour” uplasował się na drugim miejscu w Polsce. Oceniano 39 miejscowości według aż 18 kryteriów, takich jak m.in. długość dróg rowerowych, ilość pasów i kontrapasów oraz miejsc do bezpiecznego parkowania rowerów – mówi dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg, Rafał Wiewiórski. – Badano także ogólną strategię rozwoju infrastruktury rowerowej w miastach, m.in. inwestycje rowerowe w powiązaniu z inwestycjami drogowymi i remontami dróg. Toruń zdobył 48,2 pkt, zajmując 2. miejsce. To o jedno miejsce wyżej niż w poprzednim rankingu z 2014 r. Zrobimy wszystko, by utrzymać tę pozycję!
W ramach programu „Koncepcji rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2017-2023” odbywały się konsultacje społeczne, które miały formę internetowej ankiety. Dzięki nim udało się zebrać drobiazgowe, ale istotne uwagi rowerzystów na temat infrastruktury rowerowej. Według informacji udzielonych przez Urząd Miasta, respondenci najwięcej skarg zgłaszali w kwestii braku ciągłości tras, dopracowanych modeli rowerów miejskich oraz edukacji pieszych i rowerzystów.
Jednakże analizując dane z ostatnich lat możemy śmiało przyznać, że infrastruktura rowerowa uległa znacznej poprawie. W 2006 roku rowerzyści mieli w naszym mieście zaledwie 25 kilometrów tras rowerowych do dyspozycji. Dziś 75% dróg wykonanych jest z nawierzchni bitumicznej, a ponad 50% infrastruktury spełnia odpowiednie standardy oraz wymogi użytkowania.