W związku z obchodami Światowego Dnia Świadomości Autyzmu 2 kwietnia, miesiąc ten szczególnie poświęca się propagowaniu wiedzy na ten temat. Akcja „Na niebiesko dla autyzmu” powstała po to, by wzbudzać ciekawość i prowokować odbiorców na całym świecie do rozmów o autyzmie. W Toruniu w akcję zaangażował się Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka przy ulicy Żwirki i Wigury
Autyzm to zaburzenie rozwojowe, w którym ważną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu. Choroba polega na odcięciu się człowieka od zewnętrznego świata, ograniczeniu wymiany informacji ze środowiskiem, subiektywnym poczuciu odizolowania. To jeden z najcięższych przejawów zaburzeń ze spektrum autyzmu, określana precyzyjnie jako „autyzm dziecięcy” lub „autyzm głęboki”. I choć jest to najczęstsze zaburzenie rozwojowe, a ONZ oficjalnie uznał autyzm za jedenz najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS, to świadomość specyfiki autyzmu w społeczeństwie jest nadal bardzo niska.
Nauczyciele i uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Toruniu w reprezentacyjnych punktach miasta na początku miesiąca rozdawali zaprojektowane przez siebie ulotki i służyli praktycznymi poradami dotyczącymi autyzmu. Aby zwrócić większą uwagę mieszkańców, osoby biorące udział w akcji miały na sobie niebieskie elementy ubrania i trzymały niebieskie baloniki, reklamujące akcję. Inicjatywa szkolna spotkała się z dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności – można było zaobserwować chęć zdobycia wiedzy na temat zaburzenia, a także pracy ośrodka, który w zeszłym roku obchodził 50-lecie istnienia.
W tym miejscu od lat uczą się dzieci z autyzmem, zaburzeniami pokrewnymi, mózgowym porażeniem dziecięcym, ADHD, epilepsją, niedosłuchem, osoby niedowidzące i niepełnosprawne ruchowo. Integralną częścią ośrodka jest internat, który jako jedyny w północnej Polsce posiada specjalistyczną grupę wychowawczą dla dzieci
i młodzieży ze spektrum autyzmu. Wychowankowie otrzymują w nim kompleksową całodobową opiekę oraz wsparcie, a także miło spędzają czas, rozwijają swoje umiejętności i uczą się samodzielnego życia. Każdy uczeń może liczyć na szczególną uwagę i indywidualne podejście. Klasy oraz grupy wychowawcze są skonstruowane w taki sposób, aby ilość podopiecznych ułatwiła przyswajanie wiedzy, zapobiegając jednocześnie anonimowości.
Uczniowie poza bogatą ofertą zajęć terapeutycznych (muzykoterapia, socjoterapia, arterapia, dogoterapia, biofeedback itp.) i rehabilitacyjnych (integracja sensoryczna, hipoterapia), mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań. Ośrodek kształci również młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w wielu zawodach. Kształceniu towarzyszy równolegle kompleksowa pomoc realizowana w postaci zajęć rehabilitacyjnych. Szkoła przygotowuje uczniów przede wszystkim do pracy i życia w warunkach współczesnego świata.