Parking przy dworcu PKP gotowy

0
3105

Już od kilku dni można korzystać z nowego parkingu przy dworcu PKP. Zmieści się na nim 81 samochodów. Modernizacja dworca wciąż trwa, a jej koniec przewidziany jest na jesień 2015r.

Nowopowstały parking znajduje się na części terenu przyszłej, zintegrowanej pętli autobusowo-parkingowej, gdzie podróżni będą mieli możliwość zostawienia auta i kontynuowania dalszej podróży pociągiem. Obok w realizacji jest budowa kolejnych miejsc na parkingu strzeżonym. Wkrótce rozpoczną się również prace na terenie pomiędzy pętlą komunikacyjną, a ulicą Kujawską. Odbywa się to w ramach ubiegłorocznej inwestycji miasta, którą jest rewitalizacja dworca i jego otoczenia. Gmina przejęła obiekt od kolei w styczniu 2014r. i dąży do znacznego poprawienia wyglądu i lepszego funkcjonowania dworca.

Jako pierwszy w ubiegłym roku zmodernizowano budynek dawnej poczty (budynek A), gdzie zostały tymczasowo przeniesione kasy i poczekalnia oraz punkty gastronomiczne i handlowe. Uruchomiono tam też hostel dla podróżnych na ponad 50 miejsc. Gotowe są już dworcowe toalety i budynek Straży Ochrony Kolei (budynki B i C). Obecnie główne prace trwają w budynku głównym dworca (D). Kontynuowane są roboty żelbetowe na poziomie piwnic, parteru i piętra, związane z budową konstrukcji pod schody ruchome. Trwa też układanie instalacji wewnętrznych – centralnego ogrzewania i wodno-kanalizacyjnych instalacji. W części komunikacyjnej parteru robotnicy wykonują sufit podwieszony, a w pomieszczeniach restauracji kładą gładź na ścianach i sufitach. W piwnicach trwa uszczelnienie i zabezpieczenie murów przed wilgocią, a na dachu – obudowa wentylacji grawitacyjnej.

Po przebudowie przejścia podziemnego można będzie dostać się nim na dworzec z dwóch stron – od ulicy Kujawskiej i Podgórskiej oraz schodami ruchomymi do holu głównego. Trwa tam układanie płytek ściennych oraz okładziny schodów na peron I. Kontynuowane są też roboty szalunkowe i zbrojarskie ścian i stropów tunelu. Na peronie 3 i 3a wykonywane są nawierzchnie kamienne. Remontowane są również peronowe wiaty – wymieniane są ich uszkodzone elementy, stalowa konstrukcja jest zabezpieczana przed korozją i całość na koniec zostanie pomalowana. Kontynuowane są roboty ziemne pod fundamenty konstrukcji wiaty od strony ul. Kujawskiej.

Ukończenie przebudowy dworca PKP w Toruniu przewiduje się na jesień 2015 r. Jej całkowity koszt to 43,8 mln zł. Inwestycja jest w 59% dofinansowana ze środków unijnych w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”.

Projekt pn. „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko Priorytet VII „Transport przyjazny środowisku”, Działanie 7.3 „Transport miejski w obszarach metropolitalnych”