Przetarg na budowę i dostarczenie promu na potrzeby rzecznego połączenia dróg krajowych nr 10 i 80 wygrała malborska firm Techno-Marine. Własnie powstaje kadłub!
Realizację zamówienia wyceniono na kwotę 5,9 miliona złotych. Prom zostanie objęty 24-miesięczną gwarancją. Zakończenie prac planowane jest przyszłą wiosną. Kursy odbywać się będą między brzegami Wisły na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka. Prom będzie osiągać prędkość 13 km/h.
– Przeprawa promowa pomoże skomunikować ważne drogi krajowe nr 10 oraz 80, poprawi dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki. – Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z powiatami bydgoskim, toruńskim oraz Solcem Kujawskim i gminą Zławieś Wielka.
Prom pomieści 15 samochodów osobowych lub 1 autobus, 2 busy i 6 samochodów. Na dziobie i rufie zamocowane będą klapy wjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celu zapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób. Rozruch promu planowany jest w I połowie 2019 roku.
Inwestycja wymaga remontu dróg dojazdowych do przeprawy oraz modernizację przyczółków. Trwają już zaawansowane prace nad dokumentacją. Główne roboty budowlane zaplanowano po zimie. Wartość zadania to 12,8 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie przyszłego roku.
Od strony Solca Kujawskiego droga zostanie wzmocniona na odcinku od ul. Bydgoskiej do przyczółków, a na północnym brzegu od drogi krajowej nr 80 do przyczółków. Zaplanowano wykonanie jezdni o szerokości 6 metrów z poboczem. Przy skrzyżowaniu z drogami krajowymi w Solcu Kujawskim (DK nr 10) oraz Czarnowie (DK nr 80) staną tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na prom.
Najwięcej prac będzie toczyć się w obrębie istniejących wojskowych przyczółków. Zostaną one rozbudowane, oświetlone oraz wyposażone w monitoring. Przy każdym powstaną dwa stanowiska do przybijania jednostki promowej – takie rozwiązanie uwzględnia wahania poziomu wody w Wiśle. Przy przeprawie funkcjonować będą niewielkie parkingi (miejsce dla autokaru i 5 pojazdów osobowych).
źródło: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego