Ruszyła druga edycja akcji „Zaczytane Tramwaje”! Przez najbliższe kilkanaście dni w całkiem niekonwencjonalny sposób zetkniemy się z literaturą
Akcja „Zaczytane Tramwaje” to inicjatywa Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii UMK oraz Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. Między 6 a 20 grudnia z głośników tramwajów popłyną najpopularniejsze aforyzmy i cytaty z wybranych dzieł literackich. Organizatorzy chcą w ten sposób zachęcić do przemyśleń, a także do sięgnięcia po książkę. To już druga edycja akcji, która ma na celu promowanie czytelnictwa.
– Pomysł zaistniał wśród pracowników Instytucji Informacji Naukowej i Bibliologii UMK – powiedziała jedna z koordynatorek przedsięwzięcia, Magdalena Cyrklaff – W trakcie rozmów ze studentami doszliśmy do wniosku, że w związku z niskim poziomem czytelnictwa w Polsce, bo okazuje się, że tylko 37 procent czyta, a co czyta to jest wielki znak zapytania, bo równie dobrze może czytać książkę kucharską itd. wpadliśmy na pomysł, żeby wykorzystać ten element promowania czytelnictwa w taki nietuzinkowy sposób. Z racji że w poprzednim roku była to udana akcja, postanowiliśmy kontynuować tego typu przedsięwzięcie.
W akcję zaangażowani są studenci architektury informacji oraz zarządzania informacją i bibliologii, którzy na potrzeby projektu dokonali nagrań w Studenckim Radiu Sfera. Pierwszego dnia wybrane przystanki zamienią się w czytelnie, a studenci rozdawać będą specjalne ulotki. Na każdej z nich znajdą się kody QR, po zeskanowaniu których będziemy mogli bezpłatnie pobrać pełne wersje książek na swoje smartfony.
– W kodach QR są takie książki jak na przykład Podróże Guliwera, Pies Baskervillów, Uczeń Sherlocka Holmesa, Zwierciadło, ale też Królowa Śniegu, Boże Narodzenie, czyli takie klimatyczne opowieści, które zbliżają nas do tego tematu świątecznego – dodaje Cyrklaff. – Zdarzają się także pojedyncze odwołania do takich hitów, jak choćby Romeo i Julia, ale większości kod QR odwołuje do takiej dość rozrywkowej, nowoczesnej literatury.
Zorganizowanie takiego przedsięwzięcia wymagało niemałych przygotowań i logistycznego planu na zorganizowanie każdego dnia. W akcję zaangażowało się sześciu pracowników naukowych i całe grono studentów.
– Można powiedzieć, że każdy student tych dwóch kierunków, które u nas są, czyli Architektura Informacji i Zarządzanie Informacją i Bibliologia, przyczynił się do powodzenia akcji, – kończy Cyrklaff – bo albo nagrał jakiś fragment utworu, albo napisał recenzję jakiejś książki albo uczestniczy w wydawaniu materiałów informacyjnych. Można powiedzieć, że cały instytut zadbał o to, żeby poczuł się został włączony do działania.