Plac Hoffmanna to jedno z najczęstszych miejsc kolizji w Toruniu. Bezpieczeństwo ma poprawić rondo turbinowe
Plac Hoffmanna w obecnym kształcie został oddany do użytku w 2011 roku. Niestety wciąż dochodzi tam do wielu kolizji i stłuczek. Drogowcy postanowili zatem zastosować rozwiązanie, które znakomicie sprawdziło się na placu Chrapka tj. rondo turbinowe.
Na takim rondzie potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Kierowca wybiera odpowiedni pas ruchu przed wjazdem na rondo. Na samym rondzie zmiana pasa jest już niemożliwa, gdyż pasy oddzielone są specjalnymi separatorami. Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są bezkolizyjnie kierowane do odpowiedniego wylotu.
Zgodnie z zasadami ruchu drogowego na tego typu skrzyżowaniach tramwaj znajdujący się już na rondzie i z niego zjeżdżający ma bezwzględnie pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Jeżeli zaś tramwaj włącza się do ruchu na rondzie, a inny pojazd znajduje się już na skrzyżowaniu – tramwaj ustępuje mu pierwszeństwa.
– W naszej ocenie wprowadzone rozwiązania będą bardziej czytelne dla kierowców, a brak możliwości zmiany pasa na rondzie zlikwiduje potencjalne miejsca kolizji – wyjaśnia Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD. – Należy jednak pamiętać, że kierowcy znajdujący się na rondzie muszą zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe, ponieważ zmiana organizacji ruchu ma za zadanie także zwiększenie bezpieczeństwa dla niechronionych uczestników ruchu.
Prace trwają od 25 listopada. Obecnie zamknięty jest wewnętrzny pas. Na placu Hoffmanna konieczne było zdemontowanie kostki. W jej miejsce zostanie ułożona nawierzchnia bitumiczna. Przejazdy przez tory zostaną ograniczone do jednego pasa, a pomiędzy pasami na rondzie zostaną zamontowane separatory.
źródło: MZD Toruń