20 lutego rozpocznie się przebudowa placu Chrapka. To jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia. Dzięki przebudowie, to stwierdzenie będzie można wyrzucić do kosza już w marcu 2019 roku. Na ten moment – kierowcy proszeni są o dodatkową ostrożność na rondzie Pokoju Toruńskiego
Pod koniec 2017 rozpoczęła się organizacja zaplecza budowy. Na ulicy Warneńczyka wykonawca zaczął magazynować materiał niezbędny do prac, m.in. szyny, które będą wbudowane w torowisko na palcu Chrapka. Od najbliższego wtorku (20 lutego 2018 r.) rusza budowa kanalizacji deszczowej.
– Będziemy budować kolektor – zapowiada Daniel Kurowski, kierownik budowy z ramienia firmy Skanska. Główny front robót będzie skupiony w pasie zieleni ulicy Przy Kaszowniku. – Część prac będziemy wykonywać na rondzie Pokoju Toruńskiego. W związku z tym na wewnętrznym pasie ruchu mogą wystąpić utrudnienia. Będą to głównie przewężenia – dodaje Kurowski.
Wykonawca apeluje o ostrożność i przeprasza za wszelkie utrudnienia. Przebudowa kanalizacji została podzielona na etapy, aby minimalizować utrudnienia w ruchu.
Plac bpa Chrapka zlokalizowany jest w ciągu DK15, DK80 i przebiegającej w bardzo bliskiej odległości DK91, której przebieg jest alternatywą dla autostrady A1. To jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia. Zastosowane tu rozwiązania są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. Statystyki pokazują, że w ciągu roku dochodzi tu średnio do 42 kolizji i dwóch wypadków. Na niski poziom bezpieczeństwa składa się także duża liczba przejść dla pieszych oraz duża prędkość, jaką kierowcy rozwijają w obrębie skrzyżowania.
Sytuacja na skrzyżowaniu ma wpływ na rozkład ruchu drogowego odbywającego się na wszystkich kierunkach oraz na płynność i przepustowość ruchu w okolicach centrum miasta. Po przebudowie plac Chrapka będzie stanowić przejrzyste bezkolizyjne skrzyżowanie dróg krajowych. Inwestycja ma się zakończyć 26 marca 2019 roku i kosztować ponad 20 mln zł. Jest realizowana z unijnym dofinansowaniem.
Co przyniesie przebudowa?
Realizacja projektu przyniesie polepszenie dostępu do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego województwa, międzyregionalnych układów komunikacyjnych oraz wzrost bezpieczeństwa użytkowników drogi, a także wpłynie na zwiększenie mobilności mieszkańców regionu. Zapewni zapewni szybszy i bezpieczny dostęp do sieci dróg krajowych oraz niższego rzędu, a infrastruktura drogowa przystosowana będzie do przewidywanego natężenia ruchu drogowego. W wyniku rozwoju infrastruktury drogowej nastąpi istotna poprawa przejezdności przez Toruń.