Wykonywanie większości rodzajów usług wymaga dbałości o to, by efekty naszej pracy były doskonałe, a ona sama możliwie mało czasochłonna, a także niezbyt kosztowna. Szczególnie w tak szerokiej branży, jak mechanika samochodowa. Wieść o tym, że dany warsztat nie jest miejscem godnym zaufania, rozniesie się dzisiaj lotem błyskawicy pomiędzy korzystającymi z mediów społecznościowych kierowcami. Odbudowa reputacji wymagać będzie sporo pracy – lepiej więc włożyć ją w uzyskanie przewagi nad innymi, zamiast odrabiania strat
Jakość wykonywanych usług staje się coraz ważniejsza
Nastały w pewnym momencie takie czasy, że mechanicy nie mieli szczególnych powodów do narzekania na swój los. Nastąpił w naszym kraju ogromny rozrost motoryzacji indywidualnej, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach i na wsiach. Kolejne likwidowane połączenia kolejowe (niekiedy poprzedzone dość absurdalnymi zmianami rozkładów), a także kurcząca się oferta lokalnych PKS-ów powodowała, że posiadanie jakiegokolwiek pojazdu było jedynym sposobem na utrzymanie kontaktu ze światem, w tym możliwości nauki czy pracy. Samochody te pochodzą oczywiście przede wszystkim z rynku wtórnego zza naszej zachodniej granicy, wraz z przekroczeniem której nierzadko w magiczny sposób znikały z ich liczników przejechane dotychczas kilometry. Każde takie auto-zagadka zawsze wymagać będzie jakichś reperacji i innej technicznej opieki. Jednocześnie, spadek zainteresowania szkolnictwem zawodowym spowodował, że każdy fachowiec był w cenie.
Świadomość odbiorców tych usług jednak rośnie. Coraz więcej pyta o rachunki i faktury, protokół zdawczo-odbiorczy, czy życzy sobie zobaczyć swoje stare części – bo po prostu przekonało się już, że byle jak wykonana naprawa to po prostu strata pieniędzy, a nierzadko i narażanie własnego bezpieczeństwa. Ponadto, choć średni wiek naszych pojazdów nie spada bardzo szybko, to tak czy inaczej do naszych rąk trafiają coraz nowsze, wymagające większych kompetencji ze strony mechaników. Co zatem robić? Przystosować się!
Albo szybko, albo dobrze? Już nie dzisiaj
Nowe wyzwania, jakie wiążą się z serwisowaniem pojazdów, wymagają szeregu działań dostosowawczych. Podnoszenie indywidualnych kompetencji to jedno – drugie, to inwestycje w wyposażenie zakładu. Dziś coraz bardziej niezbędne są skomplikowane urządzenia diagnostyczne, wsparte przez odpowiednie oprogramowanie. Nie są to zakupy tanie, jednak w oczywisty sposób podnoszą możliwości mechanika. Nie lekceważmy jednak także tych najprostszych narzędzi – każdy przecież wie, że dokręcenie każdej śruby z całej siły nie jest najlepszym sposobem na pewność tego połączenia – klucze dynamometryczne powinny stanowić już standard. Przydatne będą także np. ściągacze do zawieszenia i inne wyspecjalizowane akcesoria, czy specyficzne klucze do konkretnych marek.
Czy mamy czas na to, aby kilka dni czekać aż potraktowany olejem napędowym brud na elementach silnika pozwoli się usunąć? Dobra kabinowa myjka ciśnieniowa, np. taka, jakie oferuje chorzowska firma Rotortech, znacząco podniesie więc czas wykonywania wielu napraw.
Jest też oczywiście wiele elementów wyposażenia, które wpływają po prostu na wygodę (np. dobry podnośnik zamiast kanału), a także zależnych od konkretnej specjalizacji – bo i ta, wraz ze wzrostem technicznych wyzwań staje się coraz częstsza.