UMK znowu na tapecie. Po awanturze związanej z konkursem Miss UMK, specjaliści od wizerunku uczelni dali przeciwnikom działań Uniwersytetu nowe tematy do dyskusji. O co chodzi tym razem?
Wczoraj pisaliśmy o nowym logo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Z okazji 70. urodzin uczelnia chce odświeżyć swój wizerunek i wprowadza nowy znak identyfikacyjny. Twórcy grafiki zainspirowali się rysunkiem z dzieła Mikołaja Kopernika. Jednak to działanie nie podoba się Internautom, a przede wszystkim studentom, absolwentom i niektórym pracownikom UMK.
Facebook w natarciu
Na znanym portalu społecznościowym utworzono wydarzenie „Ratujmy logo UMK”. Do akcji przystąpiło już ponad 3000 użytkowników strony. Liczba ta cały czas rośnie.
– Pojawiła się informacja, że Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu zmienia logo. Licząc, że to konsultacje, postuluję zachowanie dotychczasowego znaku graficznego Uczelni – pisze pomysłodawczyni akcji.
Pod postulatem co chwilę pojawiają się nowe komentarze. Pomysłowość Internautów nie zna granic, gdyż porównują nowy znak identyfikacyjny do istniejących już firm, gier, piosenek, a nawet jedzenia. Z czym kojarzy się odświeżone logo?
– Nowe logo UMK bardziej pasowałoby jako znak galerii handlowej. Przypomina mi to logo Plazy – też niezwykle „skomplikowane” – napisała jedna z Internautek.
Użytkownicy Facebooka szukają nowych inspiracji. Wstawiają kolejne zdjęcia pokazujące, że grafika uniwersytetu przypomina inne absurdalne znaki.
Studenci tradycjonalistami
Wydawać by się mogło, że brać studencka otworzy się na nowe trendy i będzie kibicować zmianom. Okazuje się, że jest trochę inaczej.
– Nowe logo nawiązuje do tradycji, ale stare jest już w nią wpisane i ją tworzy – powiedziała Patrycja Lewandowska, studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.
Studenci odwołują się też do powagi starego logotypu.
– Dotychczasowe logo UMK ma klasę i już na pierwszy rzut oka widać, że odzwierciedla powagę i stanowisko jakie zajmuje Uczelnia Wyższa – uważa Roksana Kamińska, studentka Zarządzania.
Swoje uwagi zgłasza również kadra i doktoranci jednej z największych polskich uczelni.
– Fakt zmiany logo na 70. rocznicę powstania UMK wydaje się gestem, który sugeruje odcięcie od historii, z której powinnyśmy być raczej dumni. Osobiście uważam, że stare logo nie było złe, a zachowywanie tradycji na uniwersytetach także nie jest czymś niewskazanym – opowiedział mgr Piotr Ciesielski, doktorant na Wydziale Politologii i Studiów Międzynarodowych UMK.
Przodujące UMK
Z okazji urodzin Uniwersytetu powstała również jubileuszowa strona internetowa, organizowane są też specjalne wydarzenia. Obchody zaplanowano już na cały rok.
– Po zakończeniu obchodów 70-lecia będziemy mogli wprowadzić nowy znak identyfikacyjny na stałe. Oczywiście nie wrócimy wtedy do starego logo, ponieważ nowatorska grafika była przygotowywana przez ponad rok – o nowym znaku uczelni mówi dr hab. Marcin Czyżniewski, rzecznik prasowy UMK.
UMK chce otworzyć się na młodych ludzi i pokazać, że uczelnia jest innowacyjna.
– Nowe logo zbuduje spójny system, który nareszcie zakończy chaos. Dzięki zmianom, obecnie mamy najnowocześniejszy znak wśród uniwersytetów w Polsce – dodaje rzecznik.
Ta rewolucyjna zmiana była konsultowana z Senatem Uczelni. Przedstawiciele głosowali na nowe logo, dlatego też zostało wprowadzone.
– Widziałem odzew Internautów, to bardzo dobrze, że o logo się rozmawia. Każda zmiana powinna być przedyskutowana. Tak też było w przypadku nowej grafiki – dodaje Czyżniewski.
Tradycja idzie w parze z trendami
Polskie uczelnie zmieniają grafiki identyfikacyjne na takie, które pasują do obecnych trendów. Znaki są proste i łatwo rozpoznawalne. Najważniejsze, aby mogły być aktualne za pięć czy dziesięć lat. Przykładem jest logo Politechniki Gdańskiej, która po około 24 latach zmieniła znak na nowy. Dwa lwy z bujnymi grzywami, trzymające herb uczelni z czterema symbolami zastąpiono na figury o geometrycznej linii konturu. UMK również zmienia logo z tradycyjnego, nawiązującego do historii na nowoczesne. Czy to wyjdzie wizerunkowi uczelni na dobre?