Toruń dostał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II”. Oznacza to, że w 2023 roku dojedziemy tramwajem na osiedle JAR!
Całkowita wartość projektu wynosi 400 mln złotych, a otrzymane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to ponad 195 mln złotych (61% do wartości kwalifikowanej). Jest to najwyższa kwota dofinansowania przyznana w województwie kujawsko-pomorskim. Oficjalne podpisanie umowy nastąpi 3 sierpnia w Warszawie.
– Gratuluję Toruniowi otrzymania tak dużego wsparcia rządowego, które poprawi kwestie komunikacyjne w mieście, tak bardzo potrzebne dla poprawy jakości życia mieszkańców – powiedział wojewoda kujawsko-pomorski, Mikołaj Bogdanowicz. – Mam nadzieję, biorąc pod uwagę poprzednie dofinansowanie przebudowy placu bp. Chrapka, że nie jest to ostatnie wsparcie dla Torunia.
Dwa projekty – złożone przez Toruń i Bydgoszcz – otrzymały największe dofinansowania w Polsce (ponad 600 mln złotych). Oznacza to, że wsparcie dla naszego województwa z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jest największe spośród wszystkich województw w naszym kraju. Projekt dotyczył transportu niskoemisyjnego, więc o udział w nim mogły ubiegać się wyłącznie miasta.
– Dlatego zarówno Toruń, jak i Bydgoszcz, biorą udział w projekcie – powiedział prezydent Torunia, Michał Zaleski. – Bit-City II zawiera osiem zadań, które zostały dofinansowane środkami Unii Europejskiej w wysokości 195 mln złotych. Realizacja całego projektu potrwa do 2023 roku. Dla Torunia oznacza to po prostu usprawnienie transportu publicznego. Powstanie przecież zupełnie nowa linia tramwajowa prowadząca do Osiedla JAR.
Poniżej przedstawiamy listę wspomnianych ośmiu zadań:
Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz infrastrukturą towarzyszącą do Osiedla Jar – Etap I:
Zakres zadania obejmuje:
a) przebudowę ulic: Szosa Chełmińska (na odcinku od skrzyżowania z ulicami Czerwona Droga, Odrodzenia, do skrzyżowania z ulicą Dekerta), Długa (na odcinku od Szosy Chełmińskiej do ul. Legionów), Legionów (na odcinku od ulicy Długiej do ulicy Inżynierskiej);
b) przebudowę skrzyżowań ulic Polna/Ugory i Ugory/Watzenrodego w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia linii tramwajowej;
c) budowę linii tramwajowej wzdłuż ulic: Szosa Chełmińska, Długa, Legionów/Polna, Ugory, Watzenrodego do skrzyżowania z ul. Strobanda, gdzie kończy się tzw. trójkątem torowym;
d) przebudowę węzła torowego na skrzyżowaniu ulic: Czerwona Droga/Odrodzenia/Szosa Chełmińska/al. Solidarności;
e) budowę torów odstawczych wraz z myjnią tramwajowo-autobusową przy ul. Legionów.
Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej:
Zakres zadania obejmuje modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej od skrzyżowania ulic Bydgoska, Reja, Szosa Bydgoska wraz z tym skrzyżowaniem, do skrzyżowania ulic: Bydgoska, Chopina wraz z tym skrzyżowaniem.
Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego:
Zakres zadania obejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną w ul. Szosa Lubicka od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska:
Zakres zadania obejmuje:
a) modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną wzdłuż ulic: Broniewskiego, gen. J. Bema, Kraszewskiego z wyłączeniem ul. Bema od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza do pl. Hoffmanna i ronda na pl. Hoffmanna;
b) przebudowa węzła tramwajowego na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Reja;
c) montaż wkładek przyszynowych na zmodernizowanym odcinku torowisk w ul. Bema i pl. Hoffmanna.
Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od Pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej:
Zakres zadania obejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od końca zakresu przebudowy ronda bp. Chrapka (przebudowa realizowana przez MZD) do przejazdu torowo- drogowego ulicy Podgórnej i Kościuszki.
Zadanie 6: Zakup taboru tramwajowego – 5 tramwajów dwukierunkowych.
Zadanie 7: Zakup pojazdu technicznego.
Zadanie 8: Zakup 20 autobusów niskoemisyjnych – hybrydowych bądź elektrycznych.