Ponad 28 tys. głosów i miejsce na liście 7 Cudów Polski gazety „Rzeczpospolita” – dokładnie 10 lat temu Toruń i jego Stare Miasto wraz nadwiślańską panoramą świętowały zajęcie drugiego miejsca w internetowym konkursie, w którym głosowało łącznie 82 tys. osób z całej Polski
20 września 2007 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie zjechali się prezydenci, burmistrzowie i właściciele obiektów w polskich miastach, aby wysłuchać ostatecznego werdyktu konkursu 7 Cudów Polski. Wówczas prezydent Michał Zaleski odebrał z rąk naczelnego „Rzeczpospolitej” Pawła Lisickiego dyplom za obecność Torunia w gronie siedmiu wyróżnionych przez turystów miast.
Tak prezentowała się siódemka cudów Polski:
- 1. Kopalnia Soli w Wieliczce – 29 058 głosów
- 2. Toruń – Stare Miasto i nadwiślańska panorama – 28 021
- 3. Zamek w Malborku – 15 686
- 4. Kraków – Zamek Królewski i katedra na Wawelu – 13 117
- 5. Kanał Ostródzko-Elbląski – 12 719
- 6. Zamość – renesansowe miasto idealne – 11 735
- 7. Kraków – Rynek Główny i zespół staromiejski – 10 244
Internetowy konkurs został ogłoszony na łamach turystycznego dodatku „Rzeczpospolitej” pt. „Moje podróże”. Plebiscyt wzbudził ogromne emocje w całym kraju, czego dowodem jest, że w głosowaniu udział wzięło 82 tys. osób, a oddano łącznie 200 tys. głosów. Na początku pod uwagę były brane 27 obiektów w Polsce, zaś następnie w finale rozgrywała się walka o miejsca w pierwszej siódemce.
Od początku głosowania, które ruszyło 31 sierpnia, Toruń plasował się na 2.miejscu. Po piętach deptały nam jednak Zamek w Malborku, Wawel i Zamość. „Moje Podróże” podgrzewały atmosferę ogłaszając w cotygodniowym dodatku cząstkowe wyniki plebiscytu. – czytamy w komunikacie torun.pl sprzed 10 lat. – Kiedy jednak zaczęła przynosić owoce przeprowadzona przez miasto kampania promująca głosowanie, z dnia na dzień przewaga Torunia rosła, by zakończyć się znakomitym wynikiem – 28 021 głosujących i silna, druga pozycja wśród 7 Cudów Polski! Do pierwszej Wieliczki zabrakło nam zaledwie 1037 głosów.
Informacje o głosowaniu pojawiały się dosłownie wszędzie. W toruńskich autobusach, tramwajach, szkołach czy w Ośrodku Informacji Turystycznej. Na ulicach rozdawano widokówki z nocną panoramą oraz szczegółami konkursu. Ponad 7 tys. kartek rozdano podczas meczów żużla i hokeja.
O historii tego głosowania i sukcesu Torunia możecie przeczytać tutaj.